söndag 28 mars 2010

Sälja rubbet och Sticka?

Jag vet att det för många låter enkelt att bara flytta ner till Thailand och leva ett enkelt liv där nere.

Problemet är den biten att min flickvän lider av SLE det är en extremt trist sjukdom. Det betyder att vi kommer att behöva bra sjukvård i ett land där privatsjukvård är det enda godtagbara.

Dessutom så kan jag efter några vistelser i Thailand reagera över hur en del saker fungerar där nere.

För tillfället trivs vi rätt bra i Sverige, men vi funderar starkt på att flytta antingen till England eller Thailand för att studera vidare. Min flickvän vill gärna ta sin Magisterexamen medan jag är lite ute efter en kandidatexamen.

Hur som helst så måste allting klaffa innan vi drar. Sälja av allt är ju en riktig uppsving för det tilltänkta start kapitalet.

Vad gör man ifall man skulle återvända till Sverige? Jag flyttade hemifrån då jag var 23 år det var för ett par år sedan. Jag minns hur jobbigt det var att gå på Ikea och handla allt möjligt skit samtidigt som det är dyrt att köpa nytt och billigt att sälja begagnat.

Skall jag sälja rubbet så vill jag vara säker på att jag stannar där nere längre än bara något år.

Många säger att man kan leva för några tusenlappar per månad i Thailand. Jag vill gärna inte känna den ekonomiska pressen när jag befinner mig i Thailand. Det är trotts allt så att man inte har lika mycket att luta sig tillbaka på när man är där nere. Visst har man sin thailändska familj men man vill inte utnyttja deras frikostighet.

5 kommentarer:

  1. flytta till London ett par år, man kan tjäna bra med pengar eller plugga. Finns hur många Thailändare som helst här.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig. Det är inte lätt att bestämma. Jag har sett många familjer både thaifamilj och thaitjej som gifte med farang.
    En del sålde allt för att planera ska bo i Thailand för evig men när man kommer dit det hände massor saker som man inte hade tänkt, allting kostar där. efter några år pengarna var slut, dax att flytta tillbaka och börja med nollan.
    när det gäller sjukvård här i Sverige är säkrare än i Thailand, om du blir sjuk i Thailand och du är farang, de begärar på farang pris, inte vanlig pris som thailandare betalar.
    Många många saker som man kan tänka på.
    Jag tycker att om man ska flytta till nån annat land måste man planera noggrann, man måste ha bra inkomst där. det räcker inte att man har en fru och hon har lite ställe mark som kan försörja.
    jag brukar rekommendera ungdommar som jobbar extra hos oss att när man är ung och har chans att plugga, passa på gör det. man kan jobba samtidigt för att få erfarenhet.
    Många många exemplar.
    en del blev lurad av thaitjej, endel blev konkurs där, gick inte bra med affär.
    Det finns också de som lyckades.
    och den sjukdom som din tjej har, som jag vet att det är kronisk sjukdom, man har ont i lederna, musklarna, solkänslighet
    man får olika symtom men det är inte lätt för henne heller.
    Chåk dee

    SvaraRadera
  3. Är det ens möjligt att flytta dit? Det är väl sjukt hårda visum-regler, men berätta gärna!

    SvaraRadera
  4. Jag sålde allt jag ägde och hade och stack till Thailand när jag var 26. Hade då ca 200.000 kr i fickan. Kommer fortfarande mycket väl ihåg den dagen då jag sa hej då till mina kompisar på tågstationen i Kalmar.

    Dagen då jag stack kände jag mig väldigt osäkert men kände ändå att jag var tvungen att "fly" från Sverige då jag inte stog ut med tristheten. När jag kom till Chiang Mai Thailand klaffade precis allt! Jag började studera Thai och blev snabbt väldigt duktig på det. Jag möte en lokal tjej, vi flyttade ihop, gifte oss och efter något år köpte vi ett hus. Vi livnärde oss på hennes lön (hon arbetade som kock på ett hotell) och CSN pengar som jag fick då jag studerade på distans (endast bidragsdelen). Min fru blev gravid och Emilli kom till världen.

    Efter 4 år i Thailand kände jag att jag fortfarande hade en del ogjort i Sverige, ex hade inget körkort, sista delen av en kandidat examen (uppsats och försvar) saknades, ingen yrkeserfarenhet vilket behövs för att få jobb i Thailand. Detta i kombination med att jag vill att min dotter skulle få spendera en del av hennes uppväxt i Sverige och att vi ville få en chans att spara ihop pengar gjorde att vi bestämde oss för att flytta tillbaka till Sverige.

    Vi har nu varit i Sverige i 4 år och det går inte en dag då jag inte längtar till den dagen då vi kan flytta tillbaka. En flytt tillbaka är plannerad till aug 2012.

    Mitt råd är: Det är klart att ni ska flytta ner dit! Visum kommer att bli ett problem (education visa är ett alternativ) och det är svårt att få jobb. MEN man lever bara en gång och det livet är värt att spendera någon annanstans än i Sverige.

    SvaraRadera
  5. Själv sålde jag allt jag ägde och flyttade till Thailand, jag är gift idag och är lycklig med mitt nya liv. Jag har inget som håller mig bunden i Sverige, jag har en vuxen dotter som reser hit när vi inte setts på länge...eller så reser vi till Sverige.
    Sjukvården i Thailand är mycket bra, bättre än i Sverige. Visserligen måste man ha en bra sjukförsäkring men det handlar inte om några stora pengar.
    Jag har företag här i Thailand, men vill man ha ett förvärvsarbete måste man ha arbetstillstånd, om man inte blivit thailändsk medborgare. För att få arbetstillstånd så kan man söka ett arbete här så ordnar arbetsgivaren med pappren. Det kan vara lite besvärligt att hitta en arbetsgivare som kan anställa, det finns regler som att företaget skall ha 7 thailändare anställda på varje farang, samt att en farang inte får tjäna mindre än 50 000 baht/mån..i a f får man skatta på lönen som om man hade 50 000 i lön.
    Om jag fick chansen att välja igen..på att flytta till Thailand eller bo kvar i Sverige...så skulle jag välja att flytta till Thailand. Man lever som sagt bara en gång, och jag ångrar hellre något jag gjort..än jag ångrar något som jag aldrig gjorde...
    Så mitt råd är enkelt...flytta till Thailand..
    mvh
    Thai man

    SvaraRadera