lördag 6 mars 2010

Tappa ansiktet??

För det första vet jag inte vad som är tappa ansiktet. Jag kan bara spekulera i hur det känns.

Fenomenet tappa ansiktet vad är det egentligen. Tankarna går tillbaka ungefär 200 år i tiden då det brukades dra musköter och annat när tvister uppstod. Lite vilda västern över hela fenomenet.

Hedern är viktigare än livet?

Nja i min värld där hedern sitter i hur stor tv man har eller hur bra man är på att trixa med rot-avdrag och annat typiskt svenskt och substanslöst drabbel(är det ett ord). Förhoppningsvis så är det ingen som tror att det är så verkligheten ser ut för en stackars svensk utvandrare.

Den lilla hedern jag har sitter i hur jag behandlar mina medmänniskor, inbillar jag mig i varje fall.

Hos Thailändare så dyker leendet upp för att inte tappa ansiktet. Blir man arg i offentligmiljö så har man defentivt dragit bort ansiktmasken.

Blir man så pass arg att man börjar att tilldela slag så har man tappat ansiktet så pass att man lika gärna kan dra vapen.

När jag var sist i Bangkok så blev det bråk mellan min flickväns vännina och städare.

Städaren i huset vi bodde i hade spridit falska rykten om att våran vän hade dragit med sig pojkar upp på rummet när ingen annan än städaren var i huset. Detta stämde inte då jag och min flickvän råkade vara alibi för att så inte var fallet.

Detta slutade inte med en ursäkt utan de blev genast knuffar och mopeder välte och krukor krossades.

Jag vet inte hur ett par svenska tjejer hade reagerat, men i detta fall så kunde den raraste lilla tjejen i världen drabbas av ursinne och ställa till det för ett helt grannskap.

Hade jag varit i situationen så hade jag bara skrattat och erkännt att jag hade fel.

Det är helt klart en tankeställare.



Lite annorlunda story men ändå ett slagsmål där någon har "tappat ansiktet"

5 kommentarer:

  1. Tjena Ronoh!

    På måndag beger jag mig till vad jag förmodar är dina jobb-trakter.
    Jag ska till arlanda och jobba, där peab håller på och bygger en ny godsterminal. Känner du till bygget?
    Uhhh, arlanda är ett jäkla blåshål! Men,men...vad gör man inte för att gneta ihop till landsflyktsdrömmen ;)

    Hare/

    Mange

    SvaraRadera
  2. Jaha där ser man mangeudon..

    Jag jobbar ju på Bromma som sagt även ifall jag någon gång per år har jobbrelaterade ärrenden ut till Arlanda.

    Det byggs en hel del nu bland annat så skall det läggas ned 650 miljoner nu på bromma flygplats. Den har ju ståt och förfallit i och med att kontraktet skulle ha löpt ut 2011 så omförhandlades det till år 2038.

    Håller ni på med bagagekarusellerna och bygger eller är det enbart markarbete?

    LFV tror jag är en relativt bra köpare av bygg tjänster och ingen direkt koll verkar de ha på budgeterna, hehehe.

    Vi får se, hojta till om du skall knega på bromma så kan vi ta en lunch i thairestuarangen i terminalen.=)

    SvaraRadera
  3. Måste ge dig cred för en mkt bra blogg! hittade den via slumpen och har suttit och drömt mig bort nu genom att läsa dina inlägg. hoppas ni flyttar ner permanent snart och lämnar det här iskalla landet(klimat och människor) bakom er.

    hoppas jag också säger hejdå sverige snart =)

    SvaraRadera
  4. Ronoh!

    Å fan, Bromma va det! Ha,ha...,aj som är snurrig!

    Vi jobbar enbart med utvändiga mark och grundjobb. LFV är en stor kund.

    HAre bra/

    MangeUdon

    SvaraRadera
  5. Hej Ronoh, gillar din blogg skarpt!
    Jag går i tankarna att helt enkelt sälja allt onödigt i det trista svenska livet som lägenhet, cyckel, datorer, kameror, x boxar, möbler och allt annat betungande och starta om i ett mer harmoniskt och minimalistiskt liv i Thailand. Jag är keramiker och har en liten verkstad samt butik inpressat i ca 30-kvm i min hemstad här i Sverige, inga dyra maskiner förutom drejskiva och ugn.Det ska vara så enkelt som möjligt! Min plan är att stanna i Thailand starta upp en liten buissnes inom keramik över vinterhalvåret och sedan spartanskt försöka bo i verkstaden hemma i sverige på sommaren eller hyra en stuga i närheten.
    Ville bara säga att det är inspirerande att läsa om dina funderingar och planer.. Lycka till med allt!!
    mvh
    umå

    SvaraRadera