fredag 25 november 2011

Visa run till Laos




Svärfar ser ut som kim jung il på bilden, vi tittar på mekong floden ifrån thailändska sidan.


Många som kanske vistas i Thailand under en längre tid på turist visum, måste för eller senare lämna landet för att inom kort återvända.

Själv bor jag några timmar ifrån Laos så valet blev självklart att jag skulle göra min visarun ditt.

Mukdahan heter gränstaden på den thailändska sidan medans laos motsvarighet på andra sidan heter savankhet.

Savankhet är en riktig håla enligt mina två vistelser där.

Det tog mig 1 timme att vandra genom den thailändska passkontrollen bort till den laotiska sidan där jag skulle fixa ett visum på plats. 1500 baht kostade det visumet, personen som stämplade passet ville ha 40 baht och sedan gick jag till en kille som sålde beer lao, jag köpte ett 6-pack för 150 baht sedan gick jag igenom passkontrollen till ingenmansland igen för att på ingenmansland köpa en bussbiljett över friendship bridge som kostade 50 baht. Sedan var det bara att fylla i det gamla vanliga thai formuläret och fota sig för att stega in i Thailand igen, denna gånga kunde jag vistas i Thailand fram till 21 januari 2012.

I skrivande stund kan jag informera att beer lao är uppdrucken och jag ska ägna någon minut till nästa inlägg.

Ha det gott

MVH Ronoh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar