tisdag 1 november 2011

Ris skörden är igång





Översvämningarna i Thailand har inte drabbat min lilla by direkt. Det är högt med vatten i floderna runt omkring men inga hus eller risfält här byn har blivit översvämmade.

Däremot är det full rulle med att skörda riset nu, jag har märkt att vägarna blivit mindre och man får köra ännu försiktigare för att inte köra över en stackars risbonde levebröd.

Det borde vara lag på att sätta ut reflexer runt ristorkningen.

Helt plötsligt när man kommer på en 70 väg så ligger det en massa ris på vägen.

Riset är ganska gult och torkas någon dag i solen för att sedan läggas i säckar och säljas till en inhandlare som även har en maskin som skalar riset.

Jag tror att rispriset låg på 3 :- kg här i byn, det ska skördas många ton med ris för att man ska komma upp i en västerländsk årslön.

Apropå översvämningarna så upptäckte jag att det var ransonering på vatten och läsk när jag handlade på makro. Fabriken låg tydligen under vatten och det gick inte att transportera förnödenheter ifrån Bangkok. Ägg var också på upphällning, men det fanns rätt så mycket grönsaker och kött fortfarande då det kommer ifrån lokala odlare och sköttare i Sisaket.

Det som förvånar mig är att UD lägger en varning på att resa till Sisaket samtidigt som vi har släkt och vänner som kommer hit ifrån Bangkok för att vi inte har någon översvämning här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar