torsdag 17 september 2009

Ska man satsa på att bli risodlare?

Det är olagligt för en farang att arbeta som risbonde i Thailand. Men man kan ju alltid smyga ut med en sådan maskin mitt i natten, det verkar ju finnas shyssta stråkastare på den. Kollade in lite på MPR och såg att någon hade köpt en skördetröska för risskörd. Det lät spännande tyckte jag, min flickväns familj har ungefär 50 rai om jag inte misstolkat det helt. Till så stora markareal krävs det en del risbönder. Jusst nu så köper dem in arbetskraft men 40% utav avkastningen går till att betala arbetskraften. Men en liten maskin kanske man skulle kunna begränsa arbetskostnaden, det skulle kanske till och med vara en bra affärsidé. En risbonde kostar 150 baht per dag. En sådan maskin tar nog 10 risbönder uppgift på en förare. Det känns nästan lite oetiskt att ta arbeten ifrån risbönderna, men faktum är att det kan vara riktigt svårt att få tag på arbetare under skörden och under utsättningen. Trenden bland dem yngre thailändarna verkar vara att flytta till storstäderna. Detta har gjort så att det i princip enbart är äldre människor som arbetar på risfälten. Maskinen ska kosta några 100 tusen bathingar. Men det kanske kan vara värt det? Vad vet jag.. Det är helt klart en intressant sak att fundera vidare på.



Kubota är ett japanskt märke så kvalitén borde vara hyfsat bra..



Kanske man skall köpa en lite skördetröska när man är i farten?

3 kommentarer:

  1. jag är skeptisk, inget yrke jag skulle satsa på ;)

    SvaraRadera
  2. Verkar jobbigt. Har läst om en grej dom kallar internet, kanske går det att få ihop nåt bra där? ;)

    Alltid går det att sälja nåt?

    Ni får ha en trevlig helg!

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Jo det här med internet har man ju hört om;) Mitt inlägg var inte så seriöst menat.

    MVH Ronoh

    SvaraRadera