tisdag 16 februari 2010

Arbete och ytterligare arbete.

Jag har håller på för fullt med att arbeta och betala in skatt till statskassan. Visst känns det kul när man vet att några bank chefer plockar ut miljonbelopp i form av bonusar samtidigt som det plockar på sig statliga stimulanspacket.

Det är otroligt förvånad av att svenska regeringen låter detta ske...

Min lilla arbetsplats på 60 personer gick med 4 miljoner i plus bara i december. Vi fick inte ett piss i bonus. Det är dock för mycket att begära eftersom jag jobbar på ett statligtverk. Vi ska bara bidra till statskassan som i sin tur bidrar till ett företag som i sin tur tar ut bonusar.

Det är "verkligen" en fröjd att bo i Sverige. Det "varma" klimatet och det "låga" skattetrycket får mig att verkligen vilja stanna.

Nästa gång som jag åker ner till Thailand vet jag inte hur länge jag blir borta. Det kan bli 2 månader det kan bli resten av livet.

En sak är säker! Sverige har den mest tafatta regeringen i hela världen... Hela 90 talet var en soppa där ingen vågade ta beslut och Sverige drog på sig ett skuld berg som vi fortfarande tampas med.

Jag gillar verkligen att jobba och betala skatt när jag vet att vinsten jag gör på min arbetsplats går direkt till någon skithåla i Sverige som inte kan bedriva flygverksamhet samtidigt som skatten jag betalar går till en bankchefs bonus.

That's life...

3 kommentarer:

  1. Thailändarna har det riktigt bra när dom blir sjuka, bara vända vid ingången när dom vet vad det kostar och vänta ut sin död istället :(

    Hur klarar dom sig när dom är arbetslösa, hjälper staten dom ?

    När dom är gamla, får dom någon pension som dom klarar sig på¨?

    Om syfirman i källan gör stora vinster, får dom anställda någon bonus ?

    SvaraRadera
  2. Hej hopp!
    Tror inte de får ett öre om de blir arbetslösa. Å andra sidan är det ganska lätt att starta eget och tex sälja milshakes till barnen och på så sätt få in i alla fall lite pengar.

    Om man jobbar för staten (typ polis) så får man pension har jag hört, annars inte.

    Det sociala skyddnätet när man blir sjuk eller gammal heter: familjen (barnen).

    / Lobin

    SvaraRadera
  3. I början av 90 talet togs det många beslut om Sveriges ekonomi,tyvärr så var många av de fel.Läs boken "Att leda Sverige in i Krisen" av Dag rolander /Carl Hamilton så får du en del svar.

    SvaraRadera