söndag 24 maj 2009

Masterplan of Robin


Det har inte blivit så mycket skrivet under den senaste tiden pågrund av en anledning. Jobbar som en myra. Har endast ett mål i sinnet, spara tillräckligt med pengar för att dra ner till Thailand. Det låter kanske lite korkat att dra igång någon typ av projekt där nere när finanskrisen fortfarande har greppet. Faktum är att jag och tjejen inte har några planer på att söka finansiering. Planen är att spara ihop till dom slantarna som krävs. Vi har än så länge lyckats hålla oss till planen. Det slutgiltiga målet kommer att ta åratal och det är bara början. Nu i vinter kommer jag och tjejen titta runt lite på bank ägda condos i Bangkok. och schakta upp lite mark i tjejens by. Eftersom det drösar av lägenheter i Bangkok som ingen kan köpa eller ingen vill köpa så anser jag att köpläget är perfekt. Men vi kommer som sagt inte förhasta oss. Men om allt står rätt till med valutakurser och bostadsmarknaden där nere så är risken stor att vi slår till på en lägenhet. Planen är sedan att hyra ut denna lägenhet eller själva bo i den ifall nöden kräver detta(hemlängtan). Ungefär ett eller två år efter vinterns prospektering kommer vi dra igång ett hus bygge i hennes by, eftersom marken måste ligga i träda under den tiden.Efter att husbygget är klart i min flickväns by så har vi planer på att dra ner och ta hand om svärföräldrarna, och för min egen del eventuellt plocka några högskolepoäng på distans. Bo i Sisaket under terminerna och jobba i sverige under sommarloven. Så ser masterplanen ut med som sagt allt detta ligger i en framtid som sträcker sig upp till 2 år. Det finns fallgropar och en mängd hinder på vägen. Men med lite tålamod så kan det gå vägen. Det kan låta som en riktigt korkad önskedröm, men utan detta mål så kommer jag att vara fast i denna vardagen. Varken jag eller tjejen står ut med att trampa runt i vardagshjulet här hemma i sverige. Om vi lyckas så kommer ni att få veta detta.

9 kommentarer:

  1. Hej, du tänker rätt. Jag håller själv på att kämpa för att någon gång kunna säga Hej Då till Sverige. Jag är Thai och jag kom från just Sisaket :) har bott här i Sverige sedan 1994! så hemlängtan är enormt :(

    SvaraRadera
  2. Ahh det kan jag förstå att du längtar hem.. Min flickvän har bara bott i sverige i ungefär 1 1/2 år, hon började längta hem efter 2 veckor så hon har hållit ut otroligt länge. Jag skulle inte klandra henne ifall hon återvände hem. Hennes föräldrar bli uppåt 70 år. Det känns som att dom blir äldre för varje gång man ses. Ungefär en gång om året.

    Ps Min flickvän undrar vart i Sisaket du kommer ifrån.

    SvaraRadera
  3. Regionen heter Khukan, där bodde jag när jag var små. Sedan så flyttade vi in i själva huvudregionen av Sisaket. Hittar inte rätt ord på Svenska, men hon förstår nog :)

    Vi är några här i Stockholm som är därifrån, Morsan o Brorsan.

    Det blir nog bra därnere.. när du väl bestämt dig. Jag håller tummarna för er.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, Jag önskar er lycka till också.

    SvaraRadera
  5. Hej TJDaniel!!

    I'm Ronoh's gf. i knew where are you from..i have a lots of friends from Khukan..feel sad to knew that you're miss your life living in Srisaket as well. i do miss my family so much, i'm thinking about them all the time. i don't like living here at all but i have to...

    can i ask you something like how old are you, can you speak thai??? LoLL coz mayb you're same age as me..^_^

    cheersss,,

    SvaraRadera
  6. Lycka till med planerna! Och välkommen till oss på Phuket på semester nån gång ;-)

    SvaraRadera
  7. Tack Malee. Det ska nog gå bra. Lycka till själv med renoveringen av Malee Garden. Det såg kanon fint ut.

    SvaraRadera
  8. Its kinda funny and its kinda sad.
    That starts sweet ends bitter and
    That starts bitter ends sweet.

    After the end of almost 4 years relationship with a swedish girl, I realized that this country is not for me. and there is no better place than your hometown right :)

    I'm 28 years old and do speak thai/swedish fluently.. yes still :) but its getting worse in writing skill though.

    SvaraRadera
  9. oh yeah, i do agree with you!!

    you're pretty much same age as me..i'm 26 years old and do speak fluently Thai not swedish..LoLL

    i hate speaking swedish i think it sound weird..most of the time i spoke english with my bf..much better than speak swedish ..Love it!!

    anyway, hope everything will be oke with you..

    cheerssssssssss

    SvaraRadera