söndag 2 oktober 2011

Fiske i Thailand







Jag brukar ibland åka ut och fiska med min svärfar. Vi tar nästan alltid mopeden och det brukar ta ca 20 min med moped till en flod som de har dämt upp med en damm. Vid floden brukar vi träffa andra thailändare som fiskar. Många av dessa är vänner till familjen och vi brukar byta ut goda råd och fråga vart det nappar så att säga.

Idag träffade jag en äldre man som hade tagit med sig kastnätet. Det är en ganska teknisk variant av fiske. Det tog mig ungefär 30 min att lära sig hur man gör. Jag är ganska opraktisk av mig så det tar väl 10 min för en normal praktiskt lagd människa att lära sig hur man fiskar med kastnät.

Sedan gäller det att ha tur och få någon fisk också. Det är betydligt mer fysiskt att fiska med kastnät. Vägen är inte så bra den sista biten fram till floden.


2 kommentarer:

  1. Tja Ronoh! .. efter sjutton år i Sverige så har jag hittat hem igen, Sisaket! har varit härnere sedan April. Jag e thai och har bott i Stockholm, ibland så saknar jag att prata Svenska, konstigt nog :) jag bor inne i själva Sisaket, så hojta till när du kommer in till stan. Kanske en bärs! .. måste dock varna dig för jag e inte speciellt pratsam.

    SvaraRadera
  2. En mycket trevlig blogg, keep up the good work!

    SvaraRadera