måndag 20 april 2009

Bygga hus i thailand

Det är inte lätt att dra igång ett bygg projekt oavsett vart det är någonstans. Eftersom jag inte får äga mark (man får dock äga hus)i Thailand har min sambo's föräldrar sagt att dom kan stå för marken. Mina svärföräldrar tillåter därför att vi bygger på deras mark. Det är en bra mark bit ungefär 1/2 rai=800 kvm. Jag har sökt lite information kring att bygga hus i thailand. Det är en del punkter man bör tänka på. Den första saken som man måste ta itu med är att säkra marken mot översvämmning, om man vill slippa att vada igenom huset. Därför har jag och min älskade sambo bestämt oss för att schakta upp marken som vi ska bygga huset på. Det kommer att ta drygt 2 år inann marken har satt sig så det betyder att man har gott om tid att planera och spara ihop till budgeten. Prislappen för att schakta upp mark varierar beroende på årstid och hur mycket jord det finns i omgivningen. Fick höra att det skulle kosta någonstans runt 3-4 tusen kronor att schakta upp, men det är alldeles för billigt mot vad jag har fått höra ifrån annat håll. Antagligen så är det någon som är jättesnäll och lägger ut en massa pengar(svärföräldrarna) eller så blir det dåligt gjort(jobbigt i framtiden). Att schakta upp borde kosta åtminstånde 10 tusen kronor och då är det ett riktigt kompis pris. Det kommer ta 2 år inann marken har satt sig. Inann man får bygga. Vi har pratat lite om att vi ska ha en budget på ungefär 1,5 milj baht=300 tusen kr. Det kommer att behövas 2 år minst för att spara ihop till den summan. För dom pengarna kan man få ett skapligt hus. Har kollat på ett antal hus i omgivningarna kring hennes by. Med dom råd som jag har fått så verkar det vara billigt att bygga hus utifrån enklare byggplaner, men så fort man ska dra upp en pelare eller lite nya vinklar så dra kostnaden iväg avsevärt. Har också fått höra att det gäller att bygga högt till tak då det blir oerhört varmt annars(värme stiger). Tänkte därför hålla mig till en 1 plans villa med högt till tak. Det blir spännande tänkte försöka rita lite i cad och senare lämna in till en av min sambo många arkitekt polare för att finslipa ritningarna. Det verkar vara en bra ide. Ska kolla upp lite mer om det är någon som vet mer om ämnet får ni gärna skriva i kommentarer.

2 kommentarer:

  1. Kan rekommendera att du kontaktar Mange i UdonThani. Har läst hans bok och den var mycket underhållande och informativ
    Kolla in hans blogg:
    http://mangeudon.se/husbyggetthailand/

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset jag har läst hela mange's blogg jag tyckte om bloggen så mycket att jag länkat till den.

    SvaraRadera