onsdag 15 april 2009

บั้งไฟ Thai raket


En makalös upplevelse speciellt efter ett par öl. När man ser raketerna fara emot himlen så blir man förvånad över hur skickligt byggda dessa raketer är. Dem verktyg som använd är enkla och materialet kan köpas i vilket byggvaruhus som helst. Tyvärr händer det att raketerna exploderar under tillverknings skedet. I min flickväns hemby så tillverkar min svåger dessa magnefika raketer. Vid två tillfällen så har verkstaden exploderat och dom har blivit tvugna att förflytta den längre ifrån husen. eftersom det inte är så lämpligt att tillverka raketer med den sprängkraften när det finns människor runt omkring. Lyckligtvis har ingen omkommit ännu. Jag funderar på att säkra verkstaden lite bättre så att man slipper riskera äns nära och kära. Det kritiska momentet vid tillverkningen är när man ska packa krutet. Det är då som krutkornen gnids mot varandra och det kan uppstå friktion. Det är då som det smäller. Akta er försök inte göra hemmagjorda raketer. Det kan gå mycket illa. Jag kommer förhoppningsvis att lägga upp ett recept på hur man blandar krutet och en ritning när jag har möjlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar