måndag 6 april 2009

Ekorrhjulet


Det enda som får mig att gå till jobbet i huvudtaget är att kunna spara ihop dom där slantarna så att man kan dra ifrån det har kalla landet. Jag längtar så fruktansvärt efter att sitta kring bordet och käka med händerna tillsammans med min thailändska familj. Jag längtar att få träffa folk som inte kan ett ord engelska eller svenska . Jag saknar att inte ha någonting att göra. Jag längtar till att lämna sverige. Jag är hellre risbonde än att lastar väskor. Jag kommer antagligen dra till thailand i september eller december, dock inte längre än 1-2 månader. Min huvuduppgift kommer då att vara förutom att träffa min familj även att kolla på lite fastigheter i bangkok eller alternativet att påbörja bygget av ett hus i Si saket.


Alla råd och förslag kan postas i kommentarer även frågor var inte rädda för att fråga.


Jag är relativt på läst vad gäller lagar och regler så jag räknar inte med att gå i en fall gropar.

2 kommentarer:

  1. Hur är det med visum om man vill stanna länge i Thailand ?
    Finns det liknande uppehållstillstånd eller måste du hålla på och göra "visa-run" hela tiden ?

    SvaraRadera
  2. Visa run kan man bara göra i upp till 3 månader (90 dagar). Men det gåra alltid att muta någon tjänste man. Polaren fick ett arbets visum i 1 år, då lade han 15000 baht (3000 kronor) på bordet. Men om du är gift med en thailändska så brukar du alltid få visum i ett år men då får du inte arbeta. En annan polare drog upp till Laos när han gjort 3 visa run. Han stannade där i ungefär en vecka och fick sedan göra 3 visa run till. Det finns lite knep. Men om du känner någon där nere med företag så kan du alltid be om att få en rekomendation ifrån företaget. Då brukar man få visum. Är du över 55 år så kan du få permanent uppehålls tillstånd. Kolla upp. Allt detta finns på thailändska ambassaden hemsida.

    http://www.thaiembassy.se/

    SvaraRadera