lördag 13 juni 2009

Det Thailändska drickandet


En sak som skiljer Thailand ifrån Sverige drickandet. Det som dricks mest och flitigast i Thailand är öl och whisky. Men man dricker inte heller whisky som här hemma i Sverige, Man fyller ett glass med is sedan en liten skvätt med whisky därefter fyll dricksglaset upp med soda vatten. Vad beträffar ölen så slängs det gärna i ett par bitar is i den också. Som svenska kan det kännas lite små underligt att man späder ut drickat på detta tidsförödande vis. Men efter att ha svettats i en hel dag i 40 graders värme så känns det inte helt fel att få i sig något märkbart kallt. Beroende på ditt inflytande eller inkomst i landet så dricks det där efter. Den populäraste drycken i den Thailändska medelklassen är Red label och uppåt beroende på vad man firar. Ifall du krökar till det med vanliga knegare hamnar det oftast en skvätt mekong eller dylikt i glaset. Det dricks också en del hembrännt och rismäsk kan det hända att någon pillrar i en när man dansar runt i fyllan. Det är relativt lätt för en svensk med relativt bra alkohol sinne att kröka med thailändarna dom är vanligtvis inte lika stora som oss och kan därför inte dricka lika mycket som en svensk innan det är godnatt.

3 kommentarer:

  1. fick en flaska Mekong från en kompis som precis kommit hem från Thailand. drack 6 Cl ur den och jag ville spy ;) .. jag känner mig besegrad .. hehe

    SvaraRadera
  2. Efter några glas Laokhaow vete tusan om jag törs skryta över min goda dryckestolerans längre, den är riktigt vedervärdig!
    Då är det thaiarna som får sig ett skratt när jag frustar och fnyser.
    När jag tar fram min singlemalt så är det de som tycker jag är skruvad. Va! Dricka whiskey utan tillsatser? Hmmm,vilka finskamare!
    Själv höll på att storkna när frugans morbror förstörde en 18-årig MacAllan men cola.Men men...smaken är som en kluven ormtunga ;)

    Hare/

    MangeUdon

    SvaraRadera
  3. Jo man har nog blivit i lurad en hel del oädla drycker. Men när det kommer till rismäsk så tror jag inte äns thailändarna själva njuter speciellt mycket av ruset.... Backis blir man också.

    SvaraRadera