tisdag 30 juni 2009

För gammal för Thailand

Bilden är på mig och mina svär föräldrar som är i ungefär samma ålder som min mormor och morfar


Det blir antagligen ingen resa för mina kära morföräldrar. Jag tror att det kan bli svårt för dom att kunna klara sig i Thailand. Jag hade förhoppningarna att jag kunde hjälpa dom under deras vistelse i Thailand men min mormor sa att det kommer att bli för jobbigt för mig att ta hand om dom under dessa 3 veckor. Det kan inte vara lätt att bli gammal och sjuk. Jag vet att dom så gärna vill följa med men att dom inte orkar.

En annan sak som också har blivit ett besvär är all denna oro. När man inte lämnar hemmets trygga förvar allt för ofta så väcks en rädsla för omvärlden. Det gör det svårt för mig, med 50 års kortare livserfarenhet att övertyga om att så inte är fallet.

Hur som helst så kan bara dom känna hur dom själva mår. Jag tänker inte försöka övertyga dom mera eftersom det bara kan ledda till mer besvär för min morföräldrar. Om dom någon gång känner sig tillräckligt pigga för att ta sig an denna resa så kommer vi göra allt för att deras vistelse skall bli den bästa för dom.

Åldrandets förbannelse har ännu en gång visat sig för en välvillig man på 24 år. Även om det är mina morföräldrar som lider, kan jag inget annat än beklaga mig över att se hur jobbigt det är när man blir gammal. Kanske därför många äldre i Sverige blir isolerade ifrån släkt och vänner, eftersom det är jobbigt att se andra människor lida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar