söndag 7 juni 2009

Gifta sig enligt thailändsk tradition




Att gifta sig i Thailand är ett stort projekt. Det gäller att veta vad man ger sig in i, innan man börja dra igång ett bröllop. Först gäller det för svär föräldrarna att acceptera dig som nytillkommen familjemedlem. Därefter kommer förhandlingen om hemgift "sin sard". Förhandlingarna sker mellan föräldrarna ifrån både parens familjer. Detta leder till att ett pris på hemgiften stämplas. Sedan är det upp till mannens familj att spara ihop denna summa. Beroende på ifall mannen ska gifta in sig i en rikare familj så sätts priset efter familjens status och sociala ställning. Denna summa pengar eller annat utav värde är en slags försäkring som ger brudparet en trygghet ifall någonting skulle hända så har man en familj som backar upp. Man skulle kunna säga att man köper en försäkring. Därefter så är det upp till äns nya familj att besluta vad som skall göras utav pengarna. När min svåger gifte sig så bestämde mina svärföräldrar att ge tillbaka alla pengar för att dom skulle kunna starta ett litet företag. Det beror helt på vilken familj man gifter in sig i. Ifall det är en familj med störrebehov så kommer troligen pengarna att gå till att betala av lån eller skicka farmor till sjukhuset. Hemgiften är en symbolisk summa och den ska man inte oroa sig över att få tillbaka. Om du behandlar din nya familj med respekt så kommer dom att behandla dig med respekt tillbaka. Menningen med hemgiften är att visa upp för familjerna att mannen som skall gifta sig med deras dotter är kapabel att ta hand om både sig själv och dottern. Därefter kommer behoven att styras vem som behöver pengarna "oftast dom nygifta". Cermonin följer så att man lägger upp pengara lite fint och sedan skall dessa räknas brudens mamma skall bära dessa pengar och lägga undan dessa. Efter tre dagar så bestämms vad som skall göras med summan. 9 fall av 10 så går dem tillbaka till brudparet för tex husköp eller annat som kan behövas.

5 kommentarer:

  1. Hej Ronoh,
    Om du eller någon annan är intresserade av maten som är förknippad med thailändska giftemål så kan ni surfa in på min gamle polare Jerry's webbsida. Där hittar ni mycket om just äktenskapsmaten.

    http://videos.importfood.com/WeddingStory.html

    Ha de bra

    SvaraRadera
  2. Tjena Ronoh,

    Vill bara börja med att jag har läst ditt blogg ett tag och jag tycker att du skriver verkligen bra.

    Iaf, vi är 3 killar på 20-21 år och vi är trött på sverige, Väldigt trött.

    Planen är att i slutet av augusti, åka iväg till Khao Lak och testa livet där. En av oss har lite kontakter i Khao Lak.

    Vi är inte ute efter att tjäna pengar men vi vill starta någon sorts verksamhet för att få det att gå runt bara.

    Jag har lite äffarsidér som jag tror kan funka där. Kollat lite på att hyra märk och bygga condos där för att hyra ut.

    Min fråga till dig va egentligen, va tror du är "lättast" eller bästa sättet att få det att gå runt i thailand.

    Vet att det inte är så lätt som alla tror, speciellt i thailand. Men jag har börjat läsa lite Thai och jag har läst i stort sätt all dokumentation om att äga mark och Thai lagar.

    Vi är inte respektlösa faranger som vill bara slappa utan vi har helt enkelt tröttnat på alla dessa svensson och diggar "the thai way of life"

    Hare bäst!

    // Jamie

    SvaraRadera
  3. Öppna en strandbar om ni kan hantera drogförsäljning, sexhandeln och polisen. Jag tror att det är bra ifall ni har en fett budget så att ni kan stanna där längre för att se hur saker och ting fungerar. Har sätt alldeles för mycket drömtänkare som sålt av lägenhet och bil för att starta någon verksamhet i thailand. Det slutar i 9 fall av 10 i konkurs.
    Jusst nu svänger det extremt mycket inom bostadsmarknaden i Thailand. Dom stora svenskägda fastighets bolagen säger att dem inte har några kunder, eftersom kronan är svag så drar sig många svenskar jusst nu för att investera i thailand. Men man vet aldrig hur det ser ut fram till hösten. Som byggherre i thailand så gäller det att har rätt kontakter och en ganska stor plånbok. Turismen är alldeles för exploaterad för att man skall kunna få det att gå runt utan att pumpa in massvis med pengar. Om jag vore er och hade pengar typ 10 miljoner baht då skulle jag nog satsat på trä industrin i thailand. Den är i en extrem svaka och den kommer nog att pulsa i gång ganska kraftigt så fort konjukteren vänder.

    Svårt att säga vad som skulle fungera bäst. Men har ni runt 2 miljoner svenska att bränna så kan ni lyckas. Men räkna med att ni går back första året. MVH Ronoh

    SvaraRadera
  4. You're rude baby!!*_*

    SvaraRadera
  5. Hej Hej
    Jag har träffat en thailänsk tjej som är likagammal som mig.. 28 år..
    Vi pratar på att vi skall gifta oss när vi är runt 29-30 år.

    Hur fungerar detta då ?
    Hon har pratat om något som heter "Kun maak".. Vad är detta och hur mycket kostar det..
    Jag har förstått att inne i "Kun Maak" skall jag betala..
    Jag ser inte det som något hinder, men vet inte hur mycket "Kun maak" ligger runt ? ..
    Kan du hjälpa mig?
    MVH
    DK

    SvaraRadera