onsdag 3 juni 2009

Gummiträd i Thailand


Har funderat i över två år på att odla gummiträd i Thailand. Det verkar som det ger mest avkastning. Har läst att 1 hektar= drygt 6 rai ger en årlig avkastning på upp till 1,5 ton med rågummi, i dagens lågkonjuktur säljs 1 kg rågummi för 10 kr. Under den tidigare högkonjukturen gick 1 kg för 20 kr. Det kan alltså svänga ganska mycket inom gummiträd branchen. Enligt dessa förhållanden så skulle man kunna plocka ut mellan 15000:- och 30000 :- per år/hektar. Det stora problemet för oss faranger är väl att vi inte får äga mark. Men man kan alltid hyra mark. Eller om man har shyssta svärföräldrar låna marken utan att behöva betala. Därför blir kostnaden fixerad kring planteringen av träd, ett träd kostar från 5:- och uppåt, beroende på kvaliteé och ifall det är en hybrid. Träden skall planteras ungefär 2,5 meter ifrån varandra och du behöver höja marken emot översvämmningar. Du måste altså plantera 200 träd per rai eller 1200 träd per hektar. Ett träd generar ungefär 1 kg gumme per år. Du har troligen tjänat in alla pengar du har lagt ut efter 1 eller 2 år. Om gummi priserna ligger på den rekord låga nivåerna som dom ligger idag så kommer du fortfarande tjäna pengar på din investering. Däremot måste beräkna att det tar 7 år innan gummiträden är redo att beskäras. 7 år är en lång tid och det krävs underhåll i form av gödsling och bevattning under den här tiden. Men när träden står redo så har du alltså en mycket bättre avkastning som gummiträd odlare än ris odlare. En annan bra sak är att gummiträden står i träda när det är regnsäsong, det är perfekt för dig som vill åka hem till sverige och sommarjobba eller sköta om sommarstugan under sommaren här hemma i sverige. När gummiträden har beskärts i 30 år så avverkas träden för att användas inom möbeltillverkningen.

11 kommentarer:

  1. Lite länkar till info om gummi

    Om en by som lever på gummi
    http://medlem.spray.se/nakhonsithammarat/kampangsao.htm

    Gummi-info
    http://www.trelleborg.com/sv/Koncernen/Karriar/Polymerskolan/Gummisorter/

    Några med erfarenhet som du kanske kan fråga
    http://www.maipenrai.se/forum/eget-foretag-verksamhet-i-thailand/gummi-trad/

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen. Som sagt så är det fortfarande bara en idé. Jag skulle vilja pröva med 1 rai först eftersom nästan alla i byn säger att det är för dålig jordmån för att odla gummiträd. Jag vet dock att knappt 3 km norr om hennes by finns det 10 rai med 4 år gammla plantor, träden verkar stortrivas där och det är samma typ av jordmån. Vi måste se om svärföräldrarna tycker att idén verkar bra.

    SvaraRadera
  3. Måste väl gå att gödsla jorden även i Thailand
    Ska väl inte vara några problem att få tag i lite buffelgödsel eller liknande.
    Ett bra tips är nog att besöka eller på annat sätt ta kontakt med någon som håller på med det. Erfarenheter ska man ju ta vara på inom alla områden.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst att det ska gå åt ungefär 50 kg konstgödsel per rai/6 månader. Det ska också gå bra med ungefär 1 ton med kogödsel istället för 50 kg. Det är nog lite lättare att hantera ett konstgödsel men det kan nog vara bättre att använda kogödsel eftersom det innehåller en del mull och är bättre i längden för alla maskar och kryp som behövs för att producera ny jord. Mitt närmaste projekt kommer nog vara att installera solceller vid marken som min svåger har eftersom dom saknar el för att pumpa upp vattnet. Det blir antagligen ett bilbatteri med en spänningsomvandlare som kan omvandla 12 volt till 220 volt som behövs för att driva pumpen. Därefter får man köpa en liten solpanel för samt laddningsregulator för att se till att batterit inte laddas ut allt för snabbt.

    SvaraRadera
  5. Verkar som om du har koll.
    Ska bli intressant att följa ditt projekt.
    Hoppas du fortsätter blogga

    SvaraRadera
  6. Det är nog mer snack än verkstad från min sida men jag kommer att fortsätta blogga. Skulle vilja lägga ut mer bilder ifrån min flickväns by men det dröjer tills i vinter, innan jag åker ner igen.

    SvaraRadera
  7. Man måste ju ha lite planer och något att drömma om.
    Likadant med mig.
    Drömmer och planerar att skaffa mig ett boende i Thailand, där man kan bo ungefär halva året och andra halvan i Sverige.
    Men det är ju några år kvar innan man jobbat ihop till sin "pensionsledighet".

    SvaraRadera
  8. Jag har 41 år kvar innan pensionsledigheten. Men jag måste ner och ta hand om svär föräldrarna som redan är i pensionsålder. Dom har alldeles för mycket saker att ta hand om där nere. Min flickvän och hennes syster är dom enda barnen och dom har alldeles för mycket sysslor att sköta om, mark 50-60 rai och en bensinstation och en affär en liten fyrverkeri verkstad. Det är på tiden att jag kommer ner och lär mig sköta om deras verksamheter annars kommer dom nog bli tvungna att sälja allt. Dom har alldeles för mycket saker att sköta om.

    SvaraRadera
  9. Jag hörde från min farbror som med sin fru har mark i thailand att potatis är väldigt eftertraktat bland resturanger. Kan dock vara svårt att få skiten att växa

    SvaraRadera
  10. hej jag är villrådig har investerat 3000 träd i,TH vad ger det för avkastning

    SvaraRadera
  11. just nu ligger gummipriset på 33 bath/kg.Men innan översvämningarna låg det på 75-90 bath/kg
    Vi har ca 1000 träd som är 8 år, som vid senaste försäljningen gav 153 kg alltså drygt 5000 kr sen får man ju ta minus arbetskosnader.

    SvaraRadera