tisdag 8 december 2009

Hjälpa dem äldre

Man utgår alltid ifrån att dem äldre skall hjälpas av dem yngre. En oskriven regel som helt har suddats ut hemma i Sverige. Det är snarare så att dem unga får hjälp med jobb och lägenhet samt andra ekonomiska bitar sedan så förväntas det inget annat än att dem åldrande föräldrarna skall klara sig på en svält pension samt försvinna på något av landet alla äldreboenden. Det är som att man väntar på att lie mannen skall komma och förlösa dessa ifrån deras villor, sommarstugor och annat som yngre släktingar fluktar efter.

Visst skall man hjälpa dem unga på deras resa igenom livet, men det har blivit en allt större vana att dem äldre anses som besvärande och jobbiga gnällspikar.

Idag såg jag något rätt så vackert om man ser det ur ett medmänskligt perspektiv. Min svärmor är 5 år yngre än min mormor. Hon ser det som hennes plikt att ta hand om min mormor under sin vistelse.
Här fönar min svärmor min mormors hår.
Sedan bar det iväg till en släkting som har jobbat på en thai-restaurang vid namn lila thai i vimmerby. Dem bor i en liten by som heter ban sapoo. Vi fick jättefin mat samt svenskt brygg kaffe. På bordet stod en orrefors vas mitt ute i en by i Issan. Microvågsugnen var köpt den med i Sverige. Vi hade lämnat av en lycklig thailändska på arlanda i somras dock med 30 kg övervikt som vi under våran resa ner hade fått ta med oss som eget bagage
Den lilla thailändskan längst bak på fotot som sitter med armen i vädret är nakoom, hon har jobbet i 1,5 år i Sverige och bor nu nere i sin by och njuter av livet tillsammans med sin thailändske man, jag hade nöjet att få visa henne stockholm lite grann i somras. Min mormor hade nöjet att få sova lite siesta medans tanterna skvallrade lite med varandra.
Lite för mycket som tam kanske. Det blev en riktigt röd tunga iallafall.

2 kommentarer:

  1. Hej Robin, kul bilder! Skönt att åka till havet sen. En fin och lugn ö ni valt. Vi åkte dit på en örundtur från Koh Chang. Vi hörs

    SvaraRadera
  2. Vi hörs... Det blir nog bra. Mormor har 13 dagar kvar här nu så det blir ingen chiang mai. Det var ganska kallt här en dag då andades man ånga ur munnen när man klev upp på morgonen. Annars har det var runt 25-30 grader och inte en droppe regn. Men det ska tydligen vara mycket regn ut på öarna men vi chansar ändå..

    SvaraRadera