söndag 6 december 2009

Vad gör man i Issan?

Tiden tar på något sätt en ny skepnad när man befinner sig i Issan. Folk vaknar med tuppen och går och lägger sig med solen. Under morgon och eftermiddag är det allra mest aktivitet. Det är då som folk arbetar innan solen blir för varm. På eftermiddagen föser man in korna till stallen och packar ihop sina saker på fälten. Dagen är en cirkel och alla vet vad som skall göras. Man har bestämda tidpunkter på dagen då man träffas hela familjen. Min mormor som är van vid det svenska tänket och där familjen kommer lite på andra hand har fått sig en rejäl tänkare.

Jag och min mormor beslutade oss för att gå en promenad runt byn igår, dels för att mormor ville för att få lite färg och även för att smälta dom nya intrycken som min mormor bar på.
Under vår promenad såg vi att alla hjäpte alla med att samla hö ifrån risfälten.Här hjälps folk åt.Den här biten med vad som är dit och mitt finns knappt här. Under en morgon tur med min flickvän och jag på mopeden så stannade vi till hos hennes farbror som höll på att laga frukost. Vi blev så klart bjudna på frukost och fick till och med mat med oss för att bjuda dem andra när vi kom hem.Lite dimma på morgonen och luften kändes fin att andas. Solen var inte så stark det är då man måste passa på och och runt och göra dagens ändamål.Här är min flickväns systers affär. Det är där vi spenderar mest tid när vi befinner oss i byn. Eftersom den fingerar som en stor mötesplats för släkt och vänner och många bybor som behöver handla det allra nödvändigaste.

Så här ser det ut på några av hyllorna, man kan även köpa sprit på upphällning för några baht. För dem som inte har råd med en hel flaska. Det går också att köpa cigaretter för styckes pris. Dem går runt tillräckligt för att klara sig.

En samling människor, närmare bestämt släktingar och vänner i byn som sitter för att äta frukost tillsammans innan alla går ut för att arbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar