torsdag 31 december 2009

Nyår i Thailand, Ban Pho


Det blev en och annan pilsner igår det är inget att hymla om. Men det kändes inte som att nyårs firandet tog upp så stor plats här i byn. Jag satt med Grannfamiljen vars son fyllde år på nyårsafton. Vi käkade och drack och hade kul. Men vid ungefär 21.00 så var det bara kvinnorna och jag kvar, männen hade druckit lite för intensivt och gick och la sig. Jag satt med 6 st kvinnor här i byn tillsammans med min flickvän och väntade på att klockan skulle slå 00.00. Men på något sätt så visste ingen när klockan blev 00.00, men så hördes en smäll och en smäll till. Direkt därpå så drog kvinnorna upp en sedelbunt ur fickorna och började räkna ner sedlarna inför det nya året.

Det är tydligen en kinesisk ritual.

Ifall man räknar ner sedlarna intill klockan slår 00.00 så kommer det nästkommande året att bli ett inkomstbringande år.

Sedan så slogs sedlarna mot diverse delar av kroppen för att man liksom skulle få kraften ifrån pengarna i sig.

Jag säger då det, kineser dem har sina knep. Men jag avfärdar sånt här som nonsenes men kvinnorna tog väldigt seriöst på det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar