onsdag 30 december 2009

Thailändskt visum 60 dagar via Laos, savanakhet


Ifrån Sisaket så tar det ungefär 3 timmar till den laotiska gränsen. Vi tänkte att vi skulle över och stämpla för att jag skulle få 30 dagars stämpel. Tyvärr så är detta ett minne blott. Dem ger bara 15 dagar vid stämpling. Så vi blev tvugna att spendera 2 nätter i Laos för att fixa ett turistvisum, turist visumet är gratis till och med mars någon gång, då kommer det att kosta runt 1000 baht.

Hur som helst så passade jag på att inhandla kanske den godaste ölen i världen. Beer Lao....

Jag köpte med mig 6 plattor det kostade 500 baht per platta, det lär gå åt nu i nyår. Så kanske det blir en platt med sig hem också.

Jag och min flickvän gick på thaimassage eller som det heter i laos "lao massage". Massörskorna var 18 år gamla och gick på gymnasium halvdag och masserade halvtid. Dom tjänade ungefär 3 kroner och 50 öre i timmen. Det var nog den bästa massage jag och min flickvän har fått under hela vår semester. Massagen kostade runt 100 baht och det var ingen bunker som dem hade inrätt med ett gäng madrasser. Det var en fin lokal. Om ni åker till laos ska man defentivt pröva att få massage där. Det är inget huffens fuffens, som det ibland kan vara i Thailand. Laoter är väldigt blyga och jag får en känsla av att det var i en sådan miljö som min flickvän växte upp.

Det är ungefär som Thailand för 15 år sedan säger min flickvän.Dem har precis börjat falang anpassa savanakhet, jag kan tänka mig att den falang som köper sig en jordlott vid mekongfloden kan tjäna en slant om cirka 5 år då folk börjar leta efter nya länder att turista i.
Sista kvällen stötte vi på ett gäng riktigt shyssta laoter. Dem hade gått och tagit privat lektioner i engelska. Men det var alkohol som behövdes för at dem skulle våga prata engelska. Dem jobbade i turistinformationen någonstans, jag vet inte vart den låg men dem var riktigt shyssta och det var väldigt trevligt.

Jag mådde inte så fint dagen efter. Det var en jobbig resa hem till Ban Pho.

Mekong flodens mäktiga vy på gränsen mellan Laos och Thailand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar