fredag 25 december 2009

Tillbaka till Sisaket

Vi har precis kommit hem till Bang poo. Vi hade oturen att boka biljetter för sent.

Resan mellan Bangkok och Sisaket fick vi göra med buss.

Jag lägger upp lite bilder för dem som är nyfikna att se hur det ser ut i byn.
Så här ser tempel ingången ut. Det är ett ganska påkostat tempel och det har byggts om sedan jag var här första gången 2006 maj.



Här en bild tagen ifrån mina svärföräldrars backgård. Huset är ett typiskt thai hus. Vi har installerat AC och ett badkar tillsammans med en farang toa i huset. Vi passade på att kakla om köket och badrummet, allt som allt hamnade notan på runt 40000 baht. Vi gav pengar för detta även ifall föräldrarna hade tagit ifrån egna sparpengar för att rusta upp huset för farangbesök av min mormor och min mamma och pappa som är på väg nu i januari. Förra gången jag och min flickvän var i byn köpte vi 200 plantor med en trädsort som jag inte kan namnet på, typisk farang naiv. Iallfall så kostade dem 3 baht st eftersom en thailändsk lärare hade betalat ett gäng bönder för att odla dessa träd men sedan dragit sig ur affären. Av 200 träd så har 50 klarat sig. Eftersom vi planterade dem en bit utanför byn på min svåger mark så fanns det varken vatten eller tillräckligt med uppsyn för att träden skulle ha dem rätta förutsättningarna. Iallfall nu ungefär 1 år och 6 månader senare så har träden vuxit ifrån att vara ett grillspett med blad till att likna ett träd.

Min svåger tror att när träden skördas om efter cirka 5 år så kan dem få mellan 2500-5000 baht per träd. Det är en ganska bra investering om man ser till att tomten stod öde och ingen ville plantera något där innan. Annars brukar bönderna här dra sig för att odla något annat än ris.

Någon som vet vad det är för trädsort på svenska?
Här en bild ifrån den andra såden med ris. Det är några släktingar till min flickvän som har börjat odla en andra omgång med ris. Vanligtvis så odlar man bara en skörd per år i dessa trakter eftersom det är svårt att finna arbetskraft. Halva byn jobbar i någon fabrik i Bangkok. Det är inte så lönsamt att odla ris med andra ord. På 1 hektar risfält så fick man ut 15000 baht när man sålt riset efter att ha betalat arbetarna och diverse kostnader. Man brukar säga att en risbonde tjänar omkring 3000 baht i månaden. Det är en acceptabel lön här eftersom mat växer i princip överallt och det enda som kostar är bensin, cigaretter, whisky och att skicka barnen på fina skolor.Sådana skyltar kan man hitta i varenda by runt om i Thailand. Det står i princip hur många som bor i byn, vad dom tjänar och vad det är för medelålder i byn om jag inte missminner mig.

2 kommentarer:

  1. jätte bra blogg! bra uppdaterat osv :)!
    Vet du förresten ngn bra platsannons sida där man kan söka jobb i thailand hos svenska företag? du får gärna svara på min blogg

    http://followthebeat.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hej Robin. Vi åker imorgon. Stannar i Bangkok till den 4 januari. Åker sen till Siam Reap den 4 till den 7. Sedan får vi se. Vi tar med ett par gamla mobiler och köper kontantkort när vi kommer till Bangkok, så kanske vi kan höras. Hälsningar Pappa

    SvaraRadera