torsdag 28 januari 2010

Buddhism och fiske?

Tidigt i morse så väckte min svärfar mig.

Det var ett ganska pyrt tillstånd jag var i eftersom det kvällen innan hade förtärts en och annan whisky grogg.

Jag förstod inte så mycket annat än att vi skulle iväg och fiska. Jag drog på mig min badbyxor och en t-shirt och begav mig iväg till fiskedammen.

Väl framme så hade dammen redan tömts på vatten och folk hade börjat hoppa i lerpölen som nu kryllade av fisk.

Efter en mängd av påtryckningar så hoppade även jag i och började gräva med bägge händerna i leran efter fisk.

Det var ett ganska fysisk jobb men ändå fruktansvärt kul. Folk skrek till då och då när en större fisk hade dykt upp till ytan.

När jag var för trött för att fortsätta fiska så konstaterade några äldre åskådare att fisken vi fångat hade ett marknadsvärde av 5000 baht. Vi hade fått en massa fisk med andra ord.
Vad har då fiske med buddhism att göra?

All fisk som vi fångade idag skulle skänkas till templet. Munkarna här i Ban Pho gillar fisk och kommer att besöka mina svärföräldrars hus för en välsignelse och sedan skall fisken förtäras och offras.

Det kanske låter lite knasigt för en och annan farang?

Vad jag har lärt mig utav religion eller filosofi så är det att så länge man respekterar andras övertygelser så kan man alltid hoppas på att dessa i sin tur respekterar min övertygelse(agnostiker?).

Hur som helst så känns det riktigt kul att vara delaktig i saker och ting här i byn. Även ifall det finns en tydlig barriär både språkligt och kulturellt, så har vi det trevligt tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar