måndag 11 januari 2010

Varning för trafiken i Thailand


Det är inte första gången som vänner till mig och min flickvän dör i trafiken här nere. Samma dag som mina föräldrar anlände till ban pho så fick vi veta att en gammal universitetskompis till min flickvän hade avlidit i en trafik olycka. 4 andra medpassagerare vårdades på intensiven en låg i koma och 3 var blinda.

Tjejerna som hade skadat sig och omkommit var 26 år gamla hela bunten och alla var högutbildade med minst en lärarexamen i ryggsäcken.

Sedan tidigare har jag försökt att informera via forum om trafikläget i Thailand. Det dör i runda slängar 14000 personer varje år i trafikolyckor här nere. 38 personer om dagen och den siffran är mycket högre på helger, speciellt helger som nyår och liknande.

Idag var jag och min flickvän iallfall på begravningen. Jag tog bara en bild av anledningen till att jag vill visa respekt och inte sätta ut anhöriga på webben.

Bilden jag tog är på "den sista blomman". Den läggs bredvid kistan innan kremeringen. Man ber en kort bön waiar och lägger blomman vid kistan.

Det var ungefär 200-300 personer på begravningen och familjen var helt förstörd av sorg.

Efter begravningen så skvätte dem äldre "heligt vatten" på alla. Detta är för att man inte ska få med sig en vilsen ande hem.

Ganska läskigt hur stark tron är när det gäller det övernaturliga här nere i Thailand.

Jag hoppas innerligt att alla som är eller ska till Thailand är rädda om er i trafiken.

1 kommentar:

  1. Hej! Det finns bara statistik på de som dör på olycksplatsen. Därför nämns siffran 30000 st om året och alla olycker är farangens fel så var beredd att betala om plånboken finns kvar när du söker den. Ingen försäkring de kan kolla, ingen vård.

    2 ggr har turistpolisen sagt till mej trots att jag stod still och väntade på grönljus måste jag betala. "Det är vår sed och om jag inte kan acceptera det bör jag inte åka dit".

    Välkommen till The Land of Smiles men kom ihåg att det är dina pengar de ler för. Fem år där har lärt mej se bortom masken och alla ljugerier. Det går fint att ha roligt där, se leenden och äta gott men fy fan vilka hypokrater och rasister de är. Brukar ta ett par år för en blåögd svensk att se detta. Stay cool and enjoy but don´t believe. Chook dee!

    SvaraRadera