lördag 30 januari 2010

En välsignelse? Bra för mark och egendom.


Jag fick tilldela munkarna mat eftersom kvinnor helst inte skall göra det.

Igår var det kalas för munkarna här i byn. Alla var inbjudna till lunch på en liten bit mark som mina svärföräldrar tillsammans med mig och min flickvän fixat i ordning. Fisken hade vi fiskat själva och marken hade vi i ordnad form röjt och svartbränt.

Fisken slank i med lite vatten och frukt. Sedan delade min svärmor ut ett par kuvert till munkarna. Vad som låg i kuverten kan ni ju gissa..

Därefter så bad munkarna en lång bön. En sak som jag märkte ganska tydligt var att kvinnorna satt en bit bort och delade inte fram någon mat annat än kuverten som min svärmor lade på en kudde tillhörande munken längst till vänster.

Svärfar fick lite backning utav munkarna när han brände ner ett träd som huserade myror. De skojades lite om det hela. Svärfar har själv vandrat runt som munk ett tag, så det sågs lite extra humoristiskt ut när han dödade levande väsen.

Meningen med det hela var att helga och välsigna mark och tillgång som stod under familjens ägo.

Efter att vi tömt dammen på fisk och vatten så började planer smidas på att kokospalmer skall planteras runt dammen. Kokospalmer gillar nämligen vatten. Dammen skulle grävas ut ytterligare. Lite förberedelser inför den annalkande torkan som väntas drabba Thailand nu under detta "El nino" år. Svärmor var extra tydligen när hon bad sin bön och hällde ut heligt vatten på markbiten där vi befann oss.
Svärmor häller ut vatten på jorden samtidigt som hon ber en bön.

Det var kul att alla ville att jag skulle vara delaktig. Fast de allra flesta vet att jag inte är Buddhist så tycktes det behövas en liten hjälpande han ifrån farangen.

Jag körde sedan fram och tillbaka med mopeden för att hämta och leverera folk och material till festen.

Jag fick även i mig en och annan whisky. Tur att semestern snart är slut. Finns stor risk för dialys och rehabiliteringsbehov i min spritbesudlade kropp. Det är fortfarande ingen som tvekar på att bjuda farangen på ett glas eller två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar