onsdag 6 januari 2010

Kambodja Tempel i Issan

Långt innan vi turister fann Thailand så hade kambodjanerna fullt upp med att bygga tempel runt om i nordöstra Thailand. För dem som har sett Angkor wat så är ju dessa miniatyrer till tempel inte så mycket att se. Hur som helst så har jag en historie intresserad far som jag ville visa lite historiska platser för.


Wat sa kampeng yai blev ett av de tempel som vi besökte. Det ligger några mil utanför Sisaket. Vi valde att skipa det tempel som det är bråk om mellan Thailand och Kambodja. Det ligger även en del landminor utplacerade i området kring templet säger min flickvän.
Det är ett tempel i typisk Khmer stil.
Vi stannade även till lite i tempelparken där dem hade tillverkat olika statyer som skulle symbolisera vad som händer med stackars människor som syndar, ni kan ju föreställa er vad den här statyn skall symbolisera.
Vi stannade även till vid ett annat mer nybyggt tempel som stod mitt ute bland risfälten. Men utsikten vad bedårande. Den här bilden vill jag visa er eftersom man kan se hur en typisk thailändsk by ser ut innan. Vägen går ganska när husen vilket är ganska förvånande för oss svenskar kanske. Men det är en fördel att ha huset så nära gatan för dem eftersom det är lättare att sälja saker till förbipasserande bilar och mopeder.

Vi stannade även till vid ett risfält på vägen hem. Dem höll på att svedjebränna marken. Det här med att odla ris i Issan är något som jag alltid har varit nyfiken på. Tydligen så skall det gå att odla två omgångar ris här ute. Oftast odlar man bara en omgång ris eftersom att den andra omgången med ris är dyrare att så. Detta beror på att man måste pumpa ut en massa vatten ur olika vattenhål. Det blir dyrt och kostsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar