lördag 10 september 2011

Det är regnperiod och grönt.



Det är så grönt som det kan bli här i Thailand. Både på gott och ont. Många människor lider av översvämningar på fuskbyggda vägar och i hus som saknar dränering.

Jag åkte med moped till grannbyn för jag tycker att det är en fin väg med både skog och risfält.

Där träffade jag en äldre kvinna som inte vet vad hon heter.

Jag tyckte det såg vackert ut så jag tog en bild med hennes medlåtande. Jag vet vad hon gjorde på risfältet. Hon skar med handlie av gräs till hennes kossor. Jag tror nämligen jag mötte hennes man lite tidigare påväg ifrån risfältet. Kossorna går inte fritt inom inhängnat område här ute. Det vallas med koppel och sedan skär bönderna färskt gräs nästan dagligen så att kossorna kan få det i matskålen vid stallet.

Det är ett tidskrävande arbete och dessto friskare korna är dessto bättre. Kossorna är en status symbol bland bönderna här. Man skryter om vem som har finast kossor och avlar sedan på dem för att sälja dyrt till någon som har pengar och vill visa upp att de också kan har en ko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar