tisdag 13 september 2011

Första dagen på jobbet

Fiskespö och lite vatten, behöver ingen hink eftersom jag aldrig för någon fisk=)

Igår jobbade jag första dagen på mitt nya jobb. Jag arbetar med marknadsundersökningar. Det är inte det trevligaste jobbet eftersom man måste ringa hem till folk. Folk blir oftast irriterade eftersom de har massa annat för sig, tex gå ut med hunden eller äta mat med familjen.

Jag måste ändå säga att de allra flesta är trevliga och förstående om man själv visar förståelse för att de inte har lust att vara med i marknadsundersökningen.

Jag får en fast timlön på ungefär 100 kr och arbetar mellan 4 och 8 timmar om dagen.

Det blir max 32 timmar per vecka.

Jag kännar inga stora pengar men det räcker för att vi skall klara oss utan att behöva ta ifrån våra sparade pengar allt för mycket.

Eftersom det är tidskillnad mellan Sverige och Thailand så börjar jag jobba 22.00 här i Thailand och slutar någonstans mellan 2 och 3 på natten.

Jag går upp vid 12.00 tiden och brukar ta en kopp kafe och kolla till familjen. Idag gick jag ut och fiskade lite vid svärfars fiskedamm.

Det enda som kan vara ett problem här i Issan är att få en vettig internet uppkoppling. Det är något jag har oroat mig för. Igår gick det alldeles utmärkt att jobba, jag var även orolig för elavbrott.

Förhoppningsvis kommer det att gå bra att extra jobba lite och plugga på halvfart. Hemresan är inte förrän i maj 2012. Jag hoppas jag kan få tillbaka mitt gamla jobb på kyl och frys expressen och eventuellt börja jobba med stubbfräsning igen under nästa sommar.

Jag hade nämligen tänkt att åka tillbaka och fortsätta jobba och plugga ifrån Thailand. Vi kommer eventuellt att köpa en bil här nere eftersom vi inte vill vara beroende av att låna svärföräldrarnas bil hela tiden.

Vi har tittat på bilar i prisklassen mellan 500 till 1000 tusen baht. Man betalar mellan 20-25% kontant sedan betalar man av bilen per månad upp till 72 månader. Vi har inga lån sedan tidigare och svärföräldrarna har lovat att hjälpa. Vi får se hur vi gör. Att köpa begagnad bil här i Thailand är lite som att spela ryskroulett. Andra handsvärdet på bilar här i Thailand är betydligt högre än hemma i Sverige. Så det kan bli att vi säljer bilen efter 9 månader. Det blir fortfarande billigare än att hyra bil 9 månader.

Om det kommer att bli en mer permanent lösning senare så kommer vi inte att sälja bilen. Vi kommer att ha kvar den till dess vi återvänder till Thailand näste höst vinter igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar