lördag 18 juli 2009

Extra pengar för Thailändska bönder?



När jag var nere i Thailand september 2008 så träffade jag en engelsk affärsman. Han hade startat ett export företag i Thailand för 15 år sedan. Det var en genial idé som han hade fått.

Han gav bort pärlmusslor gratis till dem Thailändska bönderna. Efter en viss tid så kom han tillbaka till bönderna som hade skött om han musslor och köpte tillbaka dem ifrån bönderna efter ett fast pris. Sedan sålde han dessa pärlor till juvel industrin för ett högre pris än vad han hade köpt dem av bönderna. Han tjänade då jag träffade honom 180 tusen dollar på detta varje månad.

Detta var ju trots allt innan ekonomin rasade. Dessa branscher är extremt konjunktur känsliga.

Jag tror att det kan vara en bra idé att engagera fattiga bönder med att producera enkla saker och föremål som du ger dem material för att tillverka. Därefter köper du produkten av bönderna.

Det gäller bara att hitta en köpare i Sverige eller ett annat land där efterfrågan finns. Helst så ska man ha kontakter sedan tidigare vad gäller logistik och transport.

Jag tänkte att jag skulle pröva att dela ut lite material i min flickväns by till en viss produkt som jag tror kan sälja i Sverige. Denna produkt tillverkas inte i Thailand men jag tror att bönderna kring min flickväns by kan vara intresserade av lite extra pengar. Tillverkningen sker så klart i hemmet eller dem kan tänkas befinna sig. Jag köper sedan den färdiga produkten utav tillverkaren. Jag tror att det kommer att fungera bättre än att man anställer folk per timme. Man vet ju inte hur effektivt dem arbetar då.

3 kommentarer:

  1. säger hej och tittar förbi! själv bor jag och min man också i thai riket, men i bangkok. där vi jobbar och lever livet.

    ta gärna en titt på min blogg http://blogg.aftonbladet.se/frubangkok

    SvaraRadera
  2. Hej fru Bangkok. Jag kommer att länka till din blogg. Den ser bra ut.

    SvaraRadera
  3. bra ide, Ronoh. kör hårt och tro på det du gör!

    SvaraRadera