onsdag 8 juli 2009

Vårat mål


Jag har börjat tröttna rejält på att arbeta och spara pengar här i Sverige. Det stora målet har varit att någon dag ha råd och gifta oss och sedan flytta ner till Thailand ett tag.

Sin soden (hemgiften) ligger på 1,5 milj baht vilket motsvarar 300 tusen SEK drygt. Dessa pengar kommer att bli vårat startkapital och inget annat. Troligen kommer pengarna att gå till att köpa ett hus eller starta ett företag. Det finns en möjlighet att vi spenderar pengarna på att resa också. Vi får se hur det blir när pengarna finns där

Sin soden är hög, så pass hög att det inte spelar någon roll ifall jag kommer med 1 milj baht eftersom ingen i byn kommer orkar räkna ändå. Min flickväns familj har till och med själva erbjudit sig att låna ut pengar till cermonin. Detta skulle bara leda till att jag misste förtroende hos min nya familj. Jag och min flickvän har därför jobbat och sparat pengar nu under snart 2 års tid. Vi har bara kommit upp till halva beloppet. Det kommer att ta tid..

Om det är någon som har några tips att dela med sig angånde Sin sod (hemgift) skriv gärna i kommentarer

16 kommentarer:

  1. Nja, inga tipps... :-( men en fråga, hur ser din flickväns föräldrar på att ni lever tillsammans innan ni är gifta? Hur skulle det vara att skaffa barn innan ni gifter er? Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hehe, vi har ju förlovat oss nu. Det hjälpte lite grann.

    I största almänhet så tycker min "svärmor" att jag har rövat bort min flickvän ifrån henne. Nä inte riktigt. men dom tycker att det vore lämpligt att vi gifter oss snarast möjligen. Folk i byn vet om att hon lever tillsammans med mig trots att vi inte är gifta.

    Det är klart att Sin sod tar tid. Vi har pratat med dem om det. Dom är coola. Dom vet hur det fungerar nu för tiden. Trots deras höga ålde på 70 år så är dom moderna människor och hänger med i utvecklingen. Det är klart att andra släktingar tycker annorlunda. Det gäller att ta det lite försiktigt i början. Om både du och din flickvän eller pojkvän ber snällt och förklarar erat förhållande på ett bra sett så brukar föräldrarna förstå. Jag har alltid varit ärlig mot mina föräldrar och det har hjälp det skapar ett förtroende, även om dom tycker det är fel i grund och botten.

    SvaraRadera
  3. Du får förklara att i Sverige är det (var det kanske är bättre) tvärtom.
    Här är det brudens familj som betalar hemgift, så om ni gifter er här först så är dom "skyldiga" dig en Sin sod som ni kan kvitta mot varandra...

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemgift

    SvaraRadera
  4. Japp det skulle man ju kunna säga. En thailändskt familj kan offra allt för dig om så behövs. Vill jag ha pengar så får jag det.

    Visst dem ser ju att jag är en farang. Men faktum kvarstår, dom är mycket rikare än mig. För deras familj är 1,5 milj en stor summa men det är inte så att dom behöver den. Dom vill snarare se att jag kan motivera mig tillräckligt mycket för att en dag kunna bli familjeöverhuvud.

    Hemgiften i sverige är också tradition och vi har redan gått ifrån den. Som sagt låter det altid konstigt med sin sod, och det är svårt att kunna skilja på det där med att köpa en brud och vad som är tradition. Jag kommer inte köpa min fru, jag vet att andra faktiskt gör det. Om sin soden försvinner någonstans och någon släkting tar pengarna då skulle jag vilja säga att man har blivit lurad.

    Sedan tror jag att sin soden varjerar kraftigt vilken samhällsklass bruden kommer ifrån.

    SvaraRadera
  5. Tjena! Hittade hit till slut :)

    Sinsoden skall inte behöva vara nödvändig och definitivt inte annat än som en symbolisk gest. Mycket har skrivits på www.thailandsforum.se om det. Personligen hatar jag den eftersom den tvingar nykära unga människor att tungt skuldsätta sig bara för deras föräldrar vill brösta sig.

    SvaraRadera
  6. Hej nille kul att du hittade hit!

    Jag hade ett samtal med en thailändare som satt brevid mig på flyget ner till Thailand. Han hade fått spara i 12 år för att kunna gifta sig med sin fru.

    Man kan ju säga så att man dras inte till så förhastade beslut om man låter sig vänta så länge.

    Jag vill vänta ett litet tag till innan jag gifter mig. Sin sod är ett bra sätt att låta mannen ta sin tid och inte förhasta sig. Det kan lätt bli så att man gifter sig efter 3 månader förhållande och skiljer sig året därpå. Jag ser sin soden som mer än bara pengar...

    Jag var inte så glad när jag fick höra om traditionen första gången. Jag tyckte det var svårt som det var att klara vardagen. Folk som lånar pengar till att betala sin soden tycker jag gör fel men ifall dom inte kan vänta så kan dom inte.

    Jag och min flickvän vi kan vänta. Och sin soden är enbart av symbolik.

    Pengarna kommer vi använda till att starta ett nytt liv i Thailand.

    Jag vet att 1,5 milj baht inte räcker speciellt lång i företagssammanhang, troligen kan pengarna räcka till att bedriva någon liten affär som kan bidra till en nystart för mig och min flickvän. Men troligen kommer vi få bo kvar i sverige ett antal år framöver innan vi är redo för den ultimata flytten.

    SvaraRadera
  7. Tjena! Vrt i SiSaKet bor ni? Har själv bott där sen 2002 till och från (Ampher Srirattana) Mvh

    SvaraRadera
  8. Hej på dig Myuaythai. Jag och min flickvän har enbart bott i Sisaket månadsvis 2 månader max, innan jag blivit tvugnen att åka hem igen till Sverige tillsammans med min flickvän. Man skulle kunna säga att vi enbart semestrat i Si saket, men jag känner dock mig ändå hemma där på något sätt. Det har tyvärr bara blivit att jag är där ett par gånger per år tills flickvännen kom till sverige då har det blivit att jag hellre stannar längre perioder i Thailand och Si saket

    Vi har ju bägge två ett jobb att ta hand om även här hemma i Sverige. Dom bor i Rasrisalai.

    Jag vet inte om det är så långt ifrån där ni bor. Jag åker som sagt ner nu 1 december och stannar till 1 februari, men jag tror inte min flickvän kommer tillbaka till Sverige förräns april eller maj. Hon ska genomgå lite nagel utbildning eller resebokning praktik var det tänkt, lite kompitens utbildningar av olika slag, och självklart ta hand om sina föräldrar...

    MVH Robin

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Du är "Farang" och ska definitivt inte erlägga någon typ av "Sin Soht", såvida inte din tilltänkta fru är av kinesisk härkomst eller en del av "De 500 familjerna".
    "Sin Soht" är en gammal kinesisk tradition som så sent som i början av 1900-talet blev accepterat i det Thailändska bonde-samhället.
    Bakgrunden till detta är en lång historia som jag kan förklara vid ett annat tillfälle.
    Om du mot förmodan ändå skulle erlägga "Sin Soht" visar du bara på att du inte har respekt för THAILÄNDSKA sedvänjor och tappar därmed ansiktet.

    Mvh
    Luk-Krung

    SvaraRadera
  10. Hej

    Varför så hög sin sord som 1.5 miljoner?
    Vad jobbar hon med?

    SvaraRadera
  11. Hej anonym, Hon jobbade som chefassisten enligt hennes gamla arbetsintyg i Thailand, i själva verket så la hon in priserna på juveler i data índex sammt planerade möten, eftersom företaget var amerikanstk så blev det än och annan hotelbokning och flygbiljett som skulle bokas. här jobbar hon som frukostvärdinna på ett hotell.

    Sin sod kan vem som helst betala kines, japan tjäner en amerikan och en marockan som betalat sin sod. Det hör till den Thailändska traditionen även. Pengarna är till för brudparet, och skall igentligen betalas av mannens familj, tillsammans med mannen. Jag kan ju säga om det in ger någon trygghet att min flickvän har sparat till halva sin soden genom att flytta hitt till sverige och jobba och spara pengar tillsammans.

    SvaraRadera
  12. Tjena Ronoh.

    Tycker också att det var en skapligt hög sin-sod. Men vad spelar det för roll så länge pengarana stannar kvar hos er själva? Det är i sådana fall bara ett spel för galleriet.
    Det är som du säger fortfarande ett för lågt kapital att "luta sig" tillbaka på och starta en rejäl verksamhet med.

    Jag och frugan (jo vi är ju gifta i Sverige) kommer också att så småningom ha ett thaibröllop. Då får man ta fram de stora sedelbuntarna samt guldet och bara spela med. Sedan ta tillbaka det igen...som sagt, det är ju bara ett spel för galleriet. Rent larv i mina ögon om jag ska vara uppriktig.

    Knega på ni...så småningom har ni nog skrapat ihop till drömmarna!

    Hare/

    MangeUdon

    SvaraRadera
  13. Hej Mangeudon

    Jo jag håller helt med, sin soden är ju helt enkelt ett sätt för familjen att visa vilken makt dom har, och detta i sin tur är enbart spel för gallerian. Tycker inte att det var så kul första gången jag hörde ordet "sin sod", det har nu gått snart 4 år sedan jag vande mig vid tanken. Har lärt känna mina blivande svärföräldrar mycket bättre.

    Jag vill bara förtydliga en sak som många faranger har missuppfattat.

    Sin sod ska inte ges bort permanent, pengarna skall bara visas upp för familjen. Man vill veta att mannen är tillräckligt kapabel till att ta hand om deras dotter, därefter ges pengarna tillbaka till brudparet som använder det som startkapital.

    Skulle aldrig ge bort 1,5 milj bath som jag och tjejen sparat så hårt för, dom kommer vi ha stor användning för eftersom vi fortfarande unga.

    Sen finns det kiinoks som pungar ut 100 tusen baht och uppåt som dom aldrig får se igen, då har du blivit lurad.....

    Sin sod skall inte ges bort den skall vissas upp för att familjen skall känna sig tryggad och känna att deras dotter är i trygga händer...

    Jag tycker att det är jättkonstig tradition och skulle gärna slippa allt som har med sin sod att göra. Men jag och tjejen har bestämmt oss för ett Thai bröllop redan, vi har redan förlovat oss thai STYLE.

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Jag är en Thailändare och tycker inte om sid sod. Min kusien är också tillsammans med en svensk och dom gifte för två sen och deras sin sod gick till svärföräldrarna...Jag måste säga att det är olika för olika familjer. Har du tur med svärföräldrarna så ta dom inte pengarna, men vill dom har den så är det deras. Så funkar det iaf den stället jag kommer från. Jag och min pojkvän har inga planer på att gifta oss än, men bestämmer vi oss en dag att vi ska göra det så vill jag inte ha sin sod. För att det är bara Thailand som man har kvinnor sin sod vad jag förstå. Om det var i Filipinerna så skulle det vara kvinnan som var tvungen att ger sin sod till mannen.Jag tycker att pengar inte har nått med kärlek att göra!
    /c

    SvaraRadera
  15. jo sin sod är helt klart inget beständigt, det verkar inte finnas så mycket riktlinjer en del betalar och en del avstår andra betalr mycket andra betalar lite.

    Det är en stor skillnad mellan sverige och thailand i detta avseende.

    Jag och tjejen är nöjda med vårat förhållande som det är. Vi har sparat lite pengar. Mina svärföräldrar sa att vi inte behövde spara ihop den summan som sades vid den så kallade förhandlingen. Det var ingen som skulle räkna dem ändå intygade min svärmor.

    Vi har bestämmt oss för att pengarna skall stanna mellan mig och tjejen eftersom hon och jag tillsammans har sparat pengarna så är dem våra.

    Föräldrarna är inte emot att vi använder pengarna till något bra för oss.

    Dom har så att dem klarar sig.

    Om min flickvän väljer att ge mina svärföräldrar en liten slant så är det okej, hon har jobbat och sparat en stor del av dem pengar vi lyckats få ihop.

    Den dag vi gifter oss ifall så är fallet så kommer det nog ske utan en stor hög med pengar. Det är nog snarare något mer symboliskt som tynger den skålen.

    Mina svärföräldrar tycker om mig och dem vill inte se mig försvinna iväg för att relationen sprack över en sak som pengar. Dom har blivit alltmer accepterande efter över 4 år i bekantskap så har dem liksom slagit rot om mig. Dem vet att vi har det gott ställt och dem begär inte mer.

    I början var dem lite mer eggade eftersom dem ville se oss gifta sig för att inte tappa anseende.

    Summan satte upp efter vad deras familjs rykt, vilket är ganska högt. Min svärfar är också något som liknar kommun politiker. Min flickväns syster som gifte sig för många år sedan hade en sin sod på 500 000 baht, alla av dessa pengar gick tillbaka till brudparet för att dem skulle använda dessa som startkapital.

    Nu spelar det ingen roll längre eftersom mina svärföräldrar har är rädda att vår relation skulle må dåligt av allt detta sin sod prat. Dem har helt enkelt gett oss frilejd att gifta oss eller göra som vi vill så länge vi är lyckliga.

    Det är jag tacksam för.

    SvaraRadera
  16. hej robert här från göteborg . vad håller ni på med det fins ingen som ger bort så mycket pengar till någon familj i hela värden har varit tillsammans med pemika i 5 år hört mig för med thai och falang som bott i många år i thailand det är en sermoni för att visa släkningar och vänner en fasad ,om man behöver pengarna för sin egen familj så får man tillbaka pengarna efter bröllopet mvh robert

    SvaraRadera