fredag 24 juli 2009

Jag är ingen Thailands expert!


Jag vill bara poängtera att jag inte är en Thailands expert och att jag aldrig kommer att kalla mig det heller. Många har sagt i diverse Thailand forum att jag betrott mig vara en påläst och sakkunnig angående Issan och Thailand. Det stämmer inte, jag är en halvdum farang som förlitar mig helt och hållet till den expertis som min flickvän och andra thailändare tillhandahåller. Jag kommer antagligen aldrig kunna se mig själv som en mer erfaren man en den idiot som skriver att jag tror jag är det. Jag tror inte att jag vet bättre än andra.

Mitt svammel skall inte tas allt för seriöst av dig som bott i Thailand under en längre tid och jag erkänner helt enkelt att jag inte vet lika mycket som er om Thailand därav önskar jag fler kommentarer under mina inlägg för att kunna få lite mer synpunkter och tips.

En kort redogörelse för er som tror att jag inte befunnit mig i Thailand tillräckligt mycket för att i huvudtaget kunna ställa svar eller frågor på forum.

Första gången jag var i Thailand var 2005. Jag hade blivit uppsagd på SAS groundservices. Tillsammans med 2 vänner och kollegor bestämmde vi oss för att åka till Thailand 3 månader. Jag körde samma gamla turist slingan som nästan alla andra i min ålder gör (jag var 20 år då). Thailand, Laos, Malaysia, Kambodja. Jag kan säga att jag inte såg ett piss av det riktiga Thailand. Jag skulle inte vilja kalla det en erfarnhet snarare en kul grej eftersom jag polarna verkligen hade kul tillsammans.

En vecka kvar på semestern så träffar jag en Tjej som jobbar i en dykaffär, vi träffas på ett internet café där hon av ren förvirring tar mina semester bilder som jag laddat upp på cd-skivor.

Vi får kontakt och umgås i 1 veckas tid. Det uppstår kärlek. Jag blir kär och hon blir kär. Jag måste tillbaka till Sverige igen eftersom resekassan är slut. Åker hem i slutet av januari 2006.

Jag kommer ner igen i maj 2006. Jag stannar i 3 veckor och besöker hennes familj i deras by utanför Sisaket.

Hon kommer till Sverige för första gången utanför Thailand i juli 2006, hon stannar i 3 veckor. Jag åker ner 1 månad igen i September 2006, jag besöker hennes by igen och stannar där med henne. Jag åker hem igen. Åker ner till Thailand 10 dagar igen i januari 2007. Åker igen 1 månad i Maj 2007 då jag stannar i deras by igen. Jag åker ner igen i september 2007 och stanna 1 månad i deras by. Hon kommer till Sverige i februari 2008 efter att ha fått ett uppehållstillstånd.

Vi åker tillsammans ner till Thailand igen under 1 månads tid i september 2008. Och nu i vinter åker vi 2 månader igen under december till februari 2009-2010.

Jag har varit i Thailand 8 gånger under 4 årstid. Totalt har jag vistats ungefär 1 år i landet. Jag har inte kunnat säga att jag bott i landet men jag har varit i landet iallafall.

Jag har lyckats ha ett fungerande distans förhållande under 2 års tid och det är den största bedriften. Men jag är ingen Thai expert. Men jag lever iallfall tillsammans med en kvinna som kan landet eftersom hon bott där under en långtid och det är henne som jag litar på inte på någon backpacker eller annat patrask som påstår sig veta bättre än Thailändarna själva.

Min blogg är enbart mina egna tolkningar av landet och inte hur det verkligen fungerar där nere. Det kommer jag nog aldrig riktigt begripa även ifall jag skulle bo där i 20 år så kommer man fortfarande på saker jämt och ständigt.

8 kommentarer:

  1. Ojdå, taggarna ut Ronoh? Är det månne någon "veta-bästare" på MPR som moppsat upp sig?
    Du har förmodligen tillbringat mer tid i landet än flerparten av skribenterna på MPR. Själv har jag kanske drygt ett par års effektiv tid i Thailand. Något som inte heller räcker för att kalla sig sakkunning, men visst snappar man upp en del om man är vaken och nyfiken.

    Hare bra/

    MangeUdon

    SvaraRadera
  2. Hej Mangeudon
    Jo kan vara lika bra att berätta som det är så att folk vet att man inte tror sig veta bättre än dom, eller vem vet mangeudon? Vi kanske vet bättre än dem som faktiskt tror sig veta bästa?

    Jag vet en sak iallfall. Det är flickvännen som vet bäst. Mycket bättre än mig iallfall. Det är hennes land och kultur, det är jag som får ställa dumma frågor till henne hela tiden.

    Utan henne så hade man varit urblåst.

    Nä mangeudon jag vart uppmoppsad lite i alla tre forum faktiskt till en viss del, dem låste tex mitt ämne om glädjeflickor. Men det var lika bra.

    Hehe ja, nä nu måste jag svansa efter tjejen igen men vi hörs, i bloggvärlden.

    SvaraRadera
  3. :) Man träffar alltid på "thailandsexperter" och "messerschmitts" när det gäller Thailand.

    Kör på som vanligt, det värsta som kan hända när du postar dina erfarenheter är att du får 10 andra "sanningar" av folk som "vet bättre".

    Jag gillar taggarna-utåt-Ronoh, mer sånt ;)

    Welcome to Thailand, prepare to be surprised, every day!

    Mvh
    Långrygg

    SvaraRadera
  4. Vems blogg är det? Din! Det står dig helt fritt att skriva ur ditt perspektiv, hur du uppfattar saker och ting. Det tycker jag är grundsyftet med en blogg. Till er som hakar upp er - BYT BLOGG!
    .L

    SvaraRadera
  5. Jo det finns en del gammel torskar som tror att landet är en bordell och erfarenhet mäts i hur många kvinnor man har lyckats "sin soda" och blivit blåsta av.

    Det som irriterar mig mest är när det var en snubbe som påstod att jag skulle trodde mig vara thailändare. Sådant tål jag verkligen inte, vem försöker man lura ifall man tror det?

    Jag fick ett tips av Sune, han som har en hemsida om livet på den thailändska landsbygden. Han sa att man enbart kommer att vara och förbli en gäst i Thailand. Inte äns hassip hassip barn kommer att kunna kalla sig riktiga thailändare. Varför tror man då att en super blåst Thailands kåt farang skulle tro sig vara en thailändare. Hade jag varit Thailändare så hade jag nog kämpat för att åka till Sverige och jobba för att skicka pengar till familjen.

    Nej jag kommer aldrig att se mig som Thailandsexpert och verkligen inte som en Thailändare.

    SvaraRadera
  6. Kalla dig expert, Kines eller Norrman, vad du vill! Däremot - kommentera aldrig dylika ¨påhopp¨ sänk dig inte till den nivån...

    .L

    SvaraRadera
  7. Mm, det är lika bra att släppa helt enkelt.

    Långrygg skriver så bra "thailandsexperter" och "messerschmitts skriva på bäst dem vill.

    Jag har framfört att jag inte är sån iallfall. Så får folk tycka och tänka bäst dem vill.

    SvaraRadera
  8. Jag tror Långrygg menade besserwisser. Nej, nu lät jag ju som en förståsigpåare. :)

    Grejen är så här, det går inte att bli en expert på Thailand. Det finns inget som är skrivet i sten. Det finns ingen manual till Thailand.

    Den enda sanningen om du bott tillräckligt länge i landet är att du kommer aldrig att förstå det helt ut.

    Efter mina första fem år trodde jag att jag hade kirrat biffen, sedan upptäckte jag att jag hade fått allt bakom foten och det var bara att börja om igen.

    Jag som har bott länge i Thailand tycker bara det är uppfriskande att läsa om andras upplevelse, man lär sig alltid något nytt. För ingen av oss "gammelrävar" har varit på alla platser eller i alla situationer.

    Alla är sin egen expert, så kör på och lär dig i din egen takt. Du kommer garanterat inte ha tråkigt. Men du kommer garanterat att ha både lyckliga stunder blandat med katastrofer. :)

    SvaraRadera