söndag 26 juli 2009

Om räntan går upp? När räntan går upp?


No brain no pain

Räntan är rekord låg just nu. Ingen ide att ens placera pengarna på ett sparkonto. Hur såg det ut för drygt ett år sedan? Vi har redan glömt. Då gick räntan uppåt. Folk hade överköpt sig. En kollega som precis köpt hus då för 4 miljoner skrek och svor varje gång det var ekonomi nyheter.

Nu när räntan är rekordlåg vad skall man göra då? Ingen anning faktiskt. Men jag och flickvännen tror att vi har 3 valmöjligheter.

  1. Vänta och se. Nya fastighetsägare har överköpt sig och tvingas sälja i vissa fall. Det är inte lika kul att köpa fastigheter när räntan är hög och därför måste man om nöden kräver sälja billigare än vad man gav en gång betalade för fastigheten.
  2. Vänta och se. Om räntan är hög kommer kronan att stärkas eftersom den då ger potentiell avkastning i form av sparränta. Då skulle jag och min käresta istället rikta ögonen till att sätta ner spaden i Thailand. Köpa en lägenhet i Bangkok och satsa på kompitens utveckling.
  3. Vänta och se. Ett alternativ är också massarbetslöshet. Många varsel leder också till att folk inte kan behålla deras bostäder och tvingas sälja till högstbjudande.
Det verkar som att bostadspriserna idag håller en onaturligt högnivå i Stockholm och dess närområde. Om räntan var på 5-6 % så skulle inte folk bjuda över varandra med 250 tusen kronor som att det vore monopol pengar.

Jag är som sagt ingen ekonom. Men jag tror defenitivt inte att botten är nåd ännu. Huspriser som stiger trots att det går dåligt för ekonomin, detta ger mig starka magkänslor av att bubblan kan vara på gång att spricka.

Frågan är bara när?

6 kommentarer:

  1. Vad kostar en vasshydda med stampat jordgolv i Thailand?

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen anning men di kan fråga http://www.thaio.se/ Sune

    Lycka till...

    SvaraRadera
  3. http://www.thaio.se/



    Skriv till honom han bor där nere och verkar vettig..

    SvaraRadera
  4. Inte en kommentar i denna fråga, men tänkte ge dig en fundering som jag haft ang att kunna tjäna pengar om jag bodde i Thailand - strömförsörjning genom solceller, d v s sälja små paketlösningar som ger tillräckligt med energi för ett eller flera hushåll. Vet att det finns en snubbe som utvecklat sådana paket i biståndssyfte. Thailändarna blir mer och mer beroende av el som en konsekvens i sin strävan att få en ¨bättre¨ standard. Du kanske orkar fundera vidare inom området, nyttja naturkrafter etc....

    .L

    SvaraRadera
  5. Ja det är inte helt fel tänkt. Men enligt min erfarenhet så skulle denna typ av energi inte vara speciellt kostnadeffektiv. Det känns som att Thailändare i största almänhet inte riktigt har kommit i gång med miljö arbetet ännu.

    Det finns stort behov ute på landsbygden med små portabla elverk tex för att kunna leverera vatten och dylikt. Men tyvärr finns det inga pengar i att sälja till risbönder. Man skulle ju kunna låna ut mot en liten del av avkastningen tex. Ris.

    Det skall självklart inte tas ut mer betalt än så att dem behövande klarar sig sämre än innan.

    Kan ju få obrukbara marker att kunna nyttjas. Det finns inga stora pengar at tjäna men det finns ju en del karma att tjäna möjligtvis.

    SvaraRadera
  6. Har för mig att elen i Thailand inte är direkt billig - så affärsmöjligheten ligger i att hitta alternativ att skapa el... Portabla elverk för uthyrning tycker jag var en bra idé. Du har nog en del att fundera vidare på där. Ser inte detta som stora affärsmöjligheter men med möjlighet att på olika sätt dra in lite bath här och där. Tycker inte man ska profitera på fattiga bönder, ser det mer som att kunna få ut en del av den eventuella vinstökning som bonden gör med hjälp av teknik som man hyr ut. Om du själv tänker på vad du skrivit - miljöarbetet har inte kommit igång riktigt ännu, då är det ett område du kan intressera dig för. Miljötänkandet kommer även att komma till Thailand. Lycka till!

    .L

    SvaraRadera