måndag 13 juli 2009

Reseledare i Thailand


Min svärfar tillsammans med grannpojken. Det är redan officiellt "ten ten" som han heter har visat tydligt att han vill bli ladyboy.
Jag och svärfarsan har försökt att rädd honom ifrån detta öde.

Både jag och min flickvän har nu ansökt till reseledare. Det är ingenting som kommer göra oss rika, men har vi tur så kan vi en dag hamna i Thailand. Skulle otroligt roligt för tjejen har många vänner som jobbar inom turistnäringen där nere.

Jag hoppas verkligen att både jag och min flickvän kommer till intervju. Jag tror att att min flickvän skulle få ett stärkt självförtroende av att komma till intervju. Det vore trots allt en ära för henne att kunna visa upp hennes land för resenärerna. Men det kommer nog inte vara helt kul att ta hand om alla charter svenskar klampar fram utan att betänka sina handlingar eller ageranden i Thailand. Kommer nog sluta med ett och annat besök på polisstationen kan jag tänka mig.

Jag kan ju säga att jag aldrig tidigare har haft ett arbete där service står så starkt i fokus. Men det har ju min flickvän så hon kanske kan ge mig några råd. Skulle vara intressant att pröva något helt annat. Vem vet kanske man fastnar för yrket.

Har en arbetskollega på mitt nuvarande jobb som har arbetat som reseledare för ganska så länge sedan. Han säger att det är en bra erfarenhet att ha jobbat som reseledare. Han har själv fått mutat ut bråkiga turister ifrån häktet. Att man är en svensk medborgare betyder inte att man står över lagen... Det betyder bara att man måste betala mer.

5 kommentarer:

  1. Hur gick det för er? Kom ni in på reseledar utbildningen? Vilken sökte ni? Skulle vara kul att höra lite om hur det gick och vad du tyckte. Funderar själv på att söka. Alla tips välkomnas.

    SvaraRadera
  2. Hej, mitt namn är Wanisa och jag skulle gärna vilja prata med dig om hur du sökte till en reseledare i Thailand. Jag själv kommer ifrån Sverige och är väldigt intresserad av att få jobba där. Jag tar student nästa år och har planerat att åka dit direkt efter min student. Jag hoppas att du kontaktar tillbaka :)

    MVH
    Wanisa

    SvaraRadera
  3. Hej Wanisa,

    Jag är en thailandare som bor i Sverige nu och snart ska jag flytta till Thailand. Jag vill jobba som reseledare med svenska i Thailand och jag undrar om att är det möjlig för mig att jobba i Thailand som reseledare utan tar reseleadaresutbuildning i Sverige? Jag jobbade som turisguide i Thailand innan med engelska och har TAT's licens. Var jobba du ? Vilken företag? Hoppas att ni ka så fin där i Thailand och lycka till :)

    Saknar Thailand:)

    Mintan :)

    Mintan

    SvaraRadera
  4. Jag jobbar på ett företag som heter IBIMRI AB

    Och vi arbetar med marknadsundersökningar, tjänar ca 100 kr timmen och jag kan jobba så länge jag har internet här nere i Thailand,

    SvaraRadera